Beslutsångest på hög nivå!

Kan tala om för er som tror att 9an är rolig att gå, att den inte är det!
Har sjukt stor beslutsångest vad jag vill gå på gymnasiet, kan ngn välja ist för mig? ;)
Först var jag inne på omvårdnad, då furuhed hade öppet hus och jag var och kollade ändrade jag mig och var hel säker att jag ville gå estet med bildinriktning (det låter nå så sjukt fult!) alla har typ fördommar till estetprogrammet, att dom som skulle gå det inte har bra betyg, att det är ett emo program, att det är slött och inte så jobbigt osv.
Fast riktigt så är det ju nu inte, kan ge er svar på allt det där om ngn nu vill!?

1. Många som går det har bra betyg men väljer det för att dom har intresse i det programet, ex. bild eller musik och går man ex. estet med bildinriktning ger det en bred grund och man har förtur om man vill bli arkitekt om man gått estet med bildinriktning. Och går man estet så behöver man inte bli typ bildlärare eller ngt i den stilen som många tror, kan lista upp allt estetiskaprogrammet kan vara till nytta att ha gått om man vill bli:
* designer
* arkitekt
* spelutvecklare
* psykolog
* grafisk formgivare
* fotograf
* arkeolog
* tatuerare
* inredningsstylist
* dekoratör
* arbetsterapeut


Men bara för man gått estet bhr man inte alls bli ngt av det som står ovan, det ger dig behörighet att läsa på högskola efter man gått ut gymnasiet, man kan bli frisör om man så gått estet. Det går att läsa frisörkurser efter gymnasiet så man kan utbilda sig till det.
Man bhr inte gå OP för att kunna bli läkare, det finns sådana utbildningar också så även om jag går estet kan man faktiskt bli iprincip vad man vill.
Just ja om betygen, många har bra betyg även om dom går estet för dom vill gå det eftersom dom känner att programet är ngt för dom, ex. om man vill bli inredningsstylist.
MEN man bhr inte ha jätte bra betyg för att kunna gå estet, vilket är bra eftersom många kan få en bred utbildning utan att känna att man måste ha super betyg

2. Att det är en linje för sådana som är emo har jag hört flera gånger, men riktigt så är det ju inte heller men jag kan hålla med om att många ser ut som som sådana gör. Haha men bara för att vissa ser ut så är det inget emoprogram, snälla hur barnsliga får man vara som tror det? :D
Skulle ni klassa OP som ett emoprogram om många som gick det såg ut så? haha skulle inte tro det så ;)
Men jag håller fortfarande med er om att många ser en aning "udda" ut om går estet, inte alla men endel.

3. Slött kan man nog isf kalla många program, men går man estet läser man ju kärnämnerna och kan ju välja till kurser man vill läsa för att ha nog med poäng att kunna läsa på högskola sen, så estet är inte nu riktigt så slött som många tror.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Men har beslutsångest, för nu vill jag gå idrottsprogrammet i Luleå, fanns ju typ med ngn inriktning på hälsa och friskvård också, man skulle typ satsa på att bi elitidrottare och man kunde välja individuell sport och all sport räknades med i det så ridning borde ju faktiskt gå att välja .. tror jag läst någonstans om en som går det..! :)
För vist finns strömsholms ridgymnasium i Sthlm men inte jag vill inte flytta till Sthlm själv,  och då ska man ha mvg rätt igenom typ, så njae det känns faktiskt inte så frestande. Men gå det att välja ridning i Luleås idrottsprogram känns det enormt lockande!
Hojja vet verkligen inte vad jag vill välja ... var glad om ni går typ 7an så slipper ni fundera på det här i ngt år! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback