I'm tired of be compared, and so tired of all bullshit



"I'm tired of be compared, and so tired of all bullshit"

Jag är så galet less på allt bullshit som vissa pratar om mig och Kira, ja min underbara ponny ni vet.
Hur kan ni vilja framstå som dum, så dum att ni gör bort er, om och om igen. Eller jag kanske skrev fel, ni kanske inte framstår som dum, ni kanske rent av är dum nog att inte kunna förstå att ni gör bort er?
Jag tar inget för givet, men när jag säger att Kira och jag har kapacitet för att bli riktigt duktiga och nå långt så är jag säker på vad jag pratar om, för kapacitet för att bli duktig det har vi.
Jag däremot har själv valt att gå den tuffare vägen mot framgång, genom att skaffa mig en ponny som jag var tvungen att få upp i hull, få mer musklad och sen utbilda. Men vet ni vad, arbetet jag lagt ner på Kira har hon vart värd. För jag har fått världens bästa vän, en vän som varken sviker eller pratar skit bakom ens rygg.
Jag behöver inte köpa mig framgång, för jag har något som kallas talang. Jag gör inte som vissa andra som köper sig en färdigutbildad tävlingsponny/häst för 75.000:- och sedan sätter mig på ryggen och tror att jag kan börja tävla lb och sedan klättra i klasserna och kalla mig själv duktig. För det är inte ryttaren som gjort så ekipaget klättrat i klasserna, det är ponnyn/ eller hästens förtjänst. För där kan ryttaren mest åka med till en början om ponnyn/hästen tävlats av tidigare ryttare med bra resultat. Men när ponnyn/hästen upptäcker att den kan mer än ryttaren kommer hästen inse att den inte bhr anstränga sig lika mycket ngt mer och då kommer det gå sämre på tävlingsbanorna, just pga hästen är duktigare än sin ryttare och har kommit på det och vet att den inte bhr anstänga sig lika mycket ngt mer, den kan gå och halv "slöa" för ryttaren kommer ändå inte veta hur den ska rida hästen för att den ska bli "den där tävlingsponnyn" för 75.000:- som den från början var.
Så bara för att du köper en ponny/häst för 75.000:- som tävlat ex. la hoppning med bra resultat betyder inte att du som ryttare kommer kunna sätta dig på ponnyn/hästen och tro ni fort kommer klättra i klasserna och plocka hem rosetter. För hur pinsamt och skamset kommer det inte kännas när ni blir sämre än vad ni var från början, just för att hästen/ponnyn insett att den inte bhr arbeta som den gjorde från början.
Men har du däremot från början inte haft en tävlingsponny/häst, utan en ponny du behövt utbilda mer och sedan succesivt börjat träna mer avancerade banor eller rörelser med och börjar tävla den och ser att ni kommer klättra i klasser och få placeringar, hur kan det då komma sig att den där "outbildade ponnyn som aldrig kommer lära sig någonting med ryttaren som tror hon kan skapa en SM ponny" tillslut kommer vara bättre än ryttaren som köpte en tävlingsponny för 75.000:- som hon/han sen bara sätter sig på och tror att hon/han kan klättra i klasserna med. Just därför att ryttaren som köpte den outbildade ponnyn är målmedveten och har kämpat för att komma dit den vill, den köpte inte framgång för pengar utan han/hon arbetade sig till den och blev en duktig ryttare på köpet. Sorgligt men sant för folk som läser det här och ser att det jag skrev faktiskt ofta stämmer.
Så, bara för att din ponny köptes som tävlingsponny och var tävlad la med bra resultat och kostade 75.000:- så behöver den inte alls vara samma ponny med dig. Men ryttaren som köpte den outbildade ponnyn som hon/han fick ge tid på att utbilda kommer däremot lära känna sin ponny/häst bättre och därför veta hur hon/han ska rida sin ponny och därför har det ekipaget stor chans att nå framgång. För där har ryttaren vart målmedveten och vetat att man inte skapar en tävlingsponny på 1 vecka, utan att det tar tid men att tiden och arbetet man lägger ner brukar ge bra resultat. Så sluta jämför mig och min ponny med "tävlingsekipage" med ponnyer för 75.000:- och uppåt, jag köper mig inte framgång utan har något som kallas talang som jag hellre tar tillvara på och på samma gång blir en duktigare ryttare och lär mig känna min häst, inte använder den som en leksak för att få rosetter. Jag tar inte ens åt mig av sådant folk säger om min ponny eller mig och tror jag ska ta åt mig av. T.ex "vad spelar det för roll vad för klasser de är, det är ju bara ett KM. Kom igen nu jag vill ju se dom blågula rosetterna!" Vad kallar sig en sådan "hästmänniska" , när allt dom tänker på är dom blågula rosetterna och bedömmer folk utifrån vad dom får för rosetter på tävlingar, vad hästen/ponnyn kostade och vilka klasser den gått. Tyvärr kan jag göra er besvikna, men jag använder inte min ponny som en leksam som många andra gör. Jag flänger inte runt på hoppbanan för att få rosetter och sedan blir som ett stort frågetecken när min ponny börjar vägra eller när det slutar gå så bra på tävlingarna, eller när den blir skadad och undrar hur den kunnat bli de. En ponny är ingen leksak! Jag är rädd om min ponny, och använder henne inte som en leksak.

Så ge upp, väx upp och försök inse att ni beter Er omoget och inte kommer någonstans med allt bullshit, bara raka vägen till bortgjord.


Kommentarer
frida säger:

ja men om ni har kapacitet så är du väl inte rädd för att tävla på krf? din ponny är trots allt inte under 10 år längre, så det är ju lite 2 late för dig att tro att hon ska gå sm först NU. och ja, det är klart att du är duktig på att rida, du har ju ridit på Ponde!!! hell yeah, det syns ju på dig att du är duktig. har ju inte bara bildbevis, utan jag har ju sett det i verkligheten OCKSÅ, lyllos mig ;) och det där med en ponny för 75.000, det är ju bara avundsjuka från din sida. alla vet ju att du syftade på Lisa, och du har ju inte ens sett hennes häst?! för bilder säger ju defenitivt ingenting. Cornetto är ju långt ifrån färdig i dressyren kan jag ju säga :) därför han BARA kostade 75.000, för det är då inga pengar för en ponny. inte om dom duger till nå. om man vill ha en avdankad travare eller en biaffraponny är det ju en heeeeelt annan sak :) men jag gillar att du är den du är (fniss), och att du utger dig för att vara så begåvad, trots att avundsjukan skiner igenom så det står härliga till!

2010-08-30 | 07:10:45
Anonym säger:

75 000 för en häst eller ponny är inte speciellt mycket nu för tiden. Jag köpte min för 170 000 och jag har haft den ett år snart. Och vi har ännu kommit runt en bana felfritt.

2010-08-31 | 11:13:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback