Idrottsuppgift

Nu ska jag ta och göra en teoriuppgift vi fick på idrotten idag, den ska lämnas in senast Fredag nästa vecka och för att slippa tänka på det under veckan ifall vi får andra läxor så gör jag bort den nu då jag ändå inte har något att göra.
Uppgiften går iaf ut på att skriva ner vad man äter under 3 vardagar och 2 helgdagar, vilket inte är ngt problem för mig då jag har ganska hela bra koll när jag har diabetes, så vissa måste kanske göra den i veckan om dom ska göra den "rättvist" men det bhr inte jag, så ibland kanske diabetes är ett plus? haha nej jag skojjade iofs men just till det här så känns det rätt bra eftersom jag redan kan börja med uppgiften :)
Så för er som tror att diabetes är jätte jobbigt att ha, vist det är inte roligt att ha det de kan jag ju svara ärligt på men sköter man det och vet hur man ska göra är det inte så svårt.
Vist det tar lite tid att "lära känna sig själv" då man precis fått diabetes, men jag har redan haft diabetes i 3år och 5månader så man vänjer ju sig eftersom och jag vet hur jag ska göra om jag ex. blir låg, hög eller hur mkt insulin jag ska ta beroende på vad jag äter. Så det är inte så svårt om man lär sig den :)
Haha jag har fått höra helsjuka frågor om diabetes ibland (kanske inte ngt som ngn frågat mig precis men sådant jag läst) Vissa tror man aldrig får äta socker, och det är lite fel. Men visst man ska tänka på vad man äter och när man äter det och hur mkt insulin man bhr till det.
Och som vrf man kollar sockervärdet så ofta (då man tar blodprov i fingret) haha ngt jag är en expert på ;) det gör man för att ha bättre koll och se hur sockervärdet ändras för att veta hur insulindoserna stämmer, eftersom det har betydelse med vad man äter.
Och värdens sjukaste sak jag har hört, ok det är två egentligen.
1. Smittar diabetes - Nej det gör det verkligen inte! Alltså inte smittar som en förkylning, men man kan ärva diabetes men man bhr inte göra det men man kan, fast det kan man ju med mycket.

2. kan inte skriva frågan rakt av men vissa tkr diabetes är "äckigt", sry men hur dum i hela huvudet får man vara? En dom har diabetes har inget val, dom måste sköta sin diabetes och dom har inte valt att leva med det. Tro mig jag vet hur det är att ha diabetes, men det är ju inget jag valt att ha och jag måste ju faktiskt sköta den.
Och vad är det äckliga? att diabetiker har jävligt bra koll (ursäkta mitt uttryck) på hur man tar hand om sig själv och hur man lever ett bra liv hälso och motionsmässigt, haha det finns inget "äckligt" med diabetes, att bha ta insulinsprutor är en med diabetes riktigt van med, vi gör det 5 gånger om dagen och ser det som ett plus, (kanske inte alla men många) vi är inte spruträdda. Och att ta blodprov i fingret för att kolla blodsockret, vet ni hur bra koll vi har på sådant? vi kan ta blodprov på oss själva och kolla blodsocker värdet och bedömma om vi ligger för högt, för lågt eller lagom. Finns nog mkt mer saker jag skulle kunna skriva men det där var vad som jag kom på nu såhär.
Så kalla det inte äckligt innan du vet hur det ligger till, för det kan lika gärna vara du som en dag får diagnosen diabetes och hur kul tror du det känns då att veta att man sagt att diabetes är "äckligt" och "jag skulle aldrig kunna ha det" när du isf den dagen inte har ngt val, diabetesen hänger med dig 24/7.
Jag vet iaf en sak, diabetes är inte "äckligt" för det finns inget "äckligt" med det, och en sak till: en med diabetes är en jävligt skicklig och tålmodig person som känner sig själv väldigt bra och vet att personer med diabetes inte är annorlunda för att dom har det, dom lever med en sjukdom dom fått som dom inte bestämmt över att ha.
Så bara för att en person har diabetes är dom inte annorlundare än ngn annan, dom har diabetes men har kontroll över den och vet hur dom ska behandla den, så vadå? är man konstig för att man har jävligt bra koll och skicklighet?
Tkr nu någon ngt annat om det kan dom ju alltid lämna en kommentar ;D

Nä nu ska jag ta tag i uppgiften innan jag kmr på att jag inte ids göra den! :)
Pusspuss :)

Kommentarer
linda säger:

sv: ush hörru, låter riktigt dåligt och ibland blir man ju för trött!

2010-02-20 | 00:06:15
Bloggadress: http://diabetesett.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback