Stora blogglistan 2010

1 - Hur länge har du bloggat? Den här bloggen har jag haft sedan September -08 om jag minns de rätt. Gjorde ett uppehåll här på bloggen någon månad förra året och bloggade under tiden på devote. Dock var inte devote min grej. Visst, jag hade ganska många läsare på den bloggen men det får dom flesta på devote eftersom de är jätte lätt att göra stor reklam om sin blogg där, men jag kände mig mer hemma på blogg.se

2 - Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga? Det vet jag helt ärligt inte eftersom jag inte läste så många bloggar då. Jag startade en egen blogg för att få skriva av mig och dela med mig av bilder och så vidare. Så någon speciel bild hade jag nog inte, mest en kul grej.

3 - Vilken var den första blogg du förälskade dig i? Ska jag var ärligt så ingen, jag bläddrade mest runt bland bloggar när jag började blogga för att få fler idér om hur folk gjorde sina header, kategorier osv.

4 - Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem? Det gjorde jag faktiskt för någon dag sen, och på ett sätt ser man hur mycket man har utvecklats under dom här 2 åren jag haft bloggen på sättet man skriver inläggen. Kul att kunna se tillbaks på hur vardagen såg ut för 2år sen, för det är ju inte direkt så att man minns varje dag glasklart i huvudet.

5 - Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare? Jag läser säkert 10-15 bloggar om dagen, men 4 bloggar som jag verkligen följer varje dag. Tre stycken ryttarbloggar och en blogg om en tjej som är året yngre än mig och även hon har diabetes.

 

6 - Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)? Som jag skrev ovan är 2 bloggar ryttarbloggar, en av dom är Lovisa Munter som är en 17 årig tjej som går medieprogrammet söder ut i Sverige.

I Lovisas blogg får man en stor inblick i livet hon lever, där det tydligt märks att ridsport och hockey är ett stort intresse. En väldigt välskriven blogg! hennes blogg hittar ni här http://lovicious.blogg.se

7- nämn en bloggare (obs:länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om. En bloggare som är väldigt olik mig, hmm.. självklart finns det fler än en bloggare som är olik mig. Men för att inte skriva så långt så tar jag Alexandra Nilsson (http://kissies.se) som ex. för hon och jag verkar resonera väldigt olikt om saker och ting då man kikar in på hennes blogg.

8 - Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Som jag skrev tidigare gillar jag Lovisa Munters blogg. Men en till ryttar/tränings blogg jag gillar är Karin Warnmark. Hon verkar vara en väldigt målmedveten tjej som vet vad hon vill och inte ger sig i första taget.

På hennes blogg hittar man ett stort utbud av både ridsport, träning och kost, fotografering osv. 
Hon verkar väldigt ärlig om vad hon skriver, och även den bloggen är väldigt välskriven.
Karins blogg hittar ni här, http://warnmark.blogg.se

9 - Vad tycker dina närmaste om att du bloggar? En blogg kan vara både positiv och negativ, det beror ju sjävklart på hur man skriver saker och ting i sin blogg. Jag försöker alltid att vara väldigt snäll då jag bloggar, jag skriver inte ut namn på personer om det skulle ha hänt någonting som gör mig besviken på dom t.ex. Jag omformar allt i det inlägget i så fall så att skulle dom personerna som gjort mig besviken läsa det skulle dom antagligen veta att det handlade om dom. För man tar inte åt sig av saker om man själv vet att det inte handlar om en själv, tar man åt sig av vad som står så är det uppenbarligen så man bär sig åt.

Jag får ofta positiv kritik för mina inlägg, för även jag är lite av en sådan som gillar att ha välskrivna inlägg som är lätt för dom utifrån som inte känner mig att kunna läsa och förstå.

10 - Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg? Folk som känner mig tycker verkligen att jag är mig själv i bloggen, jag skulle inte vilja framstå som någon eller någonting som jag inte är. Bakom en dataskärm blir många kaxiga och beter sig annorlunda än vad dom skulle göra in real life. Men att inte kunna stå för vem du egentligen är på din blogg, varför då skapa en bild av någon du inte alls är?

11 - Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden? Jag har en väldigt balanserad gräns, det tog jag upp nyss upp i någon fråga ovan. Jag skriver inte om allt som händer i mitt liv, jag tänker på både mig själv och personer i min omgivning när jag bloggar.
Så ja, jag har hittat en ganska balanserad bloggnivå.

12 - Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför. Saker jag aldrig bloggar om nämner jag väl inte nu? I så fall skulle jag ju just ha bloggat om det ;)

13 - I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du? Svårt att säga, men jag vill gärna dela med mig av min vardag, ridsport, bilder, tankar och så vidare. En fin kommentar eller två är alltid roligt att få. Men visst finns det ju omogna personer som kommenterar skit också, det förekommer nog på alla bloggar och svaret är lätt, avundsjuka.

14 - Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg? Nej, det tror jag inte. Du får lättare en uppfattning om hur personen kan vara i verkligheten. Men du kan inte lära känna någon genom att läsa en blogg. Det är som att se idol t.ex. bara för att man ser programmet och läser sin favorit idols blogg betyder det ju inte att man känner den personen. Men, du får en inblick i hur dom lever och hur deras vardag ser ut. Men man kan inte lära känna en person genom att läsa den personens blogg.

15 - Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? Inte via bloggen just, dock vet jag folk som läser min blogg som jag träffat irl. Inte nu så att jag känner alla som läser min blogg eller så, mer så att man stött ihop på skolan, tävlingar eller liknande.

16 - Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga? Det tror jag verkligen!

Det finns folk som verkligen inte kan stå för vem dom egentligen är i sin blogg, och det ser jag som något negativt. Jag vet folk som framstår som något annat i sin blogg än vad dom egentligen är, nu tänker jag inte nämna namn för det är inte något man gör.  Att vara kaxig bakom en dataskärm är inte till någon hjälp, det har jag själv sett personer som fått ångra att dom en gång vart. Vågar du inte ta saker öga mot öga med någon du inte tycker bra om, då sitt då inte och var kaxig vid en dator för en dag kan du måsta ta de öga mot öga.

17 - Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Nej, ska jag vara ärlig så har jag inte det. Negativa kommentarer om min fina pålle får jag jämt och ständigt av vissa personer. Men eftersom dom inte vet någonting om min häst så ids jag inte lägga ner energi till att ta åt mig av det, dom är bara vilse och vet inte vad dom pratar om.

Och jag tror det fastnade något i deras huvud när jag skrev att om man inte kan uppföra sig på min blogg skaffar jag lösenordsskyddade inlägg. Men nej, varför ta åt sig av saker folk skriver som dom inte har med att göra? 

18 - Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar (kommrntarer)? Det här skrev jag också för ett tag sen, jag försöker alltid att vara väldigt snäll i det jag skriver och jag skulle inte nämna namn i inlägg om personer som gjort mig besviken eller liknande. Varför uppföra sig sämre än vad dom visar att dom kan?

19 - Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig? Jag ser inga nackdelar eftersom jag hittat en bra bloggbalans.

20 - Tror du att du fortfarande bloggar om två år? Det var en svår sak att svara på, det vet jag inte. Det är väl saker man ser då?

21 - Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten. Dom som känner för det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback