Träns

Jag kom på en väldigt intressant sak (enligt mig själv) när jag satt och såg ridsport på tvn efter middagen med mamma, nu ska ni få höra.

I norrland när det är hopptävling har väldigt många pullarträns på sina hästar, medans dom i söder och på tv nästan bara har aachenträns på sina hästar. Dom på tv rider ju å andra sidan ofta med lite "ovanligare bett" medans dom här uppe i norrland rider sina hästar/ponnyer på vanligt tränsbett, pessoa, hack eller pelham. (Eller, det är det man oftast ser här uppe iaf.)
Jag sa det till mamma också, att alla ryttare jag såg under hoppningen på tv hade aachenträns på sina hästar. Och helt ärligt, det är snyggare än pullarträns och säkert mycket bekvämare för hästen.
Kira vill ha ett brunt aachenträns som hon kan ha till sin hopputrustning, har hittat ett som ser fint och skönt ut.
Men har ni lagt märke till det, att i norrland så har dom flesta pullaträns medan dom i söder och på tv har aachenträns.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback