Dressage

Jag har inte glömt bort bloggen, bara haft lite att skriva om :)

Orkade inte blogga igår kväll då jag var så trött så skriver lite kort om gårdagen nu isf, fast har egentligen inte så mkt att skriva mer om gårdagens ridpass.
For iaf till stallet vid 17-17,30 någongång och då borstade jag Kira, satte på utrustning och gick ut med henne.
Tänkte dressyra på gården då jag brukar göra det då och då. Skrittade fram henne och travade henne lite där men sen började vi leka lite med sidvärdsrörelser och hon blev så fin så vi skrittade bak till ridbanan där syster min red Carisma.
Blev volt arb. (som jag oftast brukar rida mina hästar på när vi dressyrar, för att kunna ställa och böja och utveckla volten till 8-volter osv.) Gjorde även några galoppfattningar och det gick finfint, förutom när damen försökte tjura emot när det blev jobbigt och blev lite lätt i bakdelen. :)
I slutet av passet sökte hon sig framåt neråt och blev riktigt fin, lång och låg precis som jag villle ha henne.
Jag är inte ute efter att hon ska kröka på nacken och gå och spänna sig, försöker rida henne på ett sådant sätt så hon kan muskla upp sig mer, därför brukar jag även rida med hjälptyglar under vinter halvåret.
Dvs. graman, tidemantygel eller halsförlängare. Just för att hon lättare ska kunna söka sig framåt neråt och orka jobba kvar där. Sen mot våren när hon fått mer muskler brukar jag rida henne utan hjälptyglar just för att hon har nog med muskler för att orka ett helt ridpass i alla gångarter. Sen att jag alltid har martingal när jag hoppar henne eller rider ut, sommar som vinter. Är för att hon är så pass het att hoppa och rida ut på, och istället för att betsla upp henne till något skarpare lägger vi alltså fokus på dressyren under vintern för att sedan till sommaren ha en bra bas att träna vidare på. :)
Och vem vill inte ha en välriden ponny inom dressyren? Dressyren är ju grunden för allt.
Hon var iaf jätte fin igår och jag är nöjd över passet! :)


Dressyrträning, 2010.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback