Fighten mellan ponnyryttare

Tycker i det hela att det är väldigt vanligt att man läser på diverse "ponnybloggar" att dom fått elaka kommentarer av andra bloggläsare, ex. att benskydden har fel färg till resterande outfit eller att varken ponnyn eller ryttaren är kapabla till de mål det en dag önskar sig att nå. Varför är avundsjukan mycket större inom ponnyvärlden än i storhästvärlden?

Det är inte alls ovanligt att jag som bloggare får elaka kommentarer om både mig och min ponny, att vi på långa vägar inte skulle befinna oss på den nivån vi gör. Att min ponny är omusklad och eländig, att nosgrimman på tränset sitter snett eller att jag har dammiga ridstövlar. Jag tror många ponnyryttare känner igen sig i det jag skriver, att folk utifrån (oftast folk man har/har haft någon koppling till) slänger elaka kommentarer åt en. Av någon viss anledning försöker ofta dom "elaka kommenterarna" vara anonyma, törs dom inte stå för det dom påstår och säger, vet dom att dom egentligen har fel och inte törs visa sitt sanna jag inför andra läsare?

Jag brukar ofta fråga mig själv vad jag tror dom får ut av det, tror dom att man får bättre självförtroende, känner man sig tuff och tror man att andra ska se upp till en? Eller blir man kanske en bättre ryttare om man kritiserar andra ryttare med elaka kommentarer? Inte vet jag, jag är helt enkelt inte en sådan som ödslar energi och skämmer ut mig genom att kasta skit mot en annan ryttare, vad skulle det ge mig? Vad skulle mitt intryck vara av alla andra som läser den kommentaren?

Det finns oftast en baktanke i dom elaka kommentarerna, dom som skriver den vill ju oftast få ett svar där jag ska försvara min heder och min ponny. Jag brukar inte svara på elaka kommentarer, jag brukar ta dom med ett leende på läpparna och sedan låta det rinna av mig. Jag vet ju innerst inne att sådana kommentarer bara visar vilken barnslig personlighet den som skrev kommentaren uppvisar, vilket intryck den ger folk utifrån av sig själv.

Det är ganska intressant när man väl börjar fundera på det hela, varför är avundsjukan så pass mycket större inom ponnyvärlden än i storhästvärlden? Vad vill man få ut av det? Att personen som äger ponnyn ska tå åt sig så mycket och börja tro på det, att personen som äger ponnyn ska slänga ut den på annons så den personen som skrev den elaka kommentaren kan få en chans att köpa den? Tanken har slagit mig om det är därför vissa kommenterar sådan skit så det nästan ger en liten vink om "sälj din ponny, den skulle få det mycket bättre." är det för att personen bakom skärmen skulle kunna få en chans att köpa ponnyn framför ögonen på den stackas bloggaren som fått ta emot alla elaka blickar, kommentarer och skitsnack?

Varför är avundsjukan så stor i ponnyvärlden?

Jag hoppas ju att ni förstod att detta var ett åsiktsinlägg, alltså är det fritt fram att kommentera vad ni tycker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback