kommunikation, viktigare än man tror



Alla hästmänniskor som läser min blogg har nog någon gång hört namnet Jean-François Pignon, fransmannen som är ett ess på frihetsdressyr.

När jag gick 9an skulle vi skriva om något som fascinerar oss, uppgiften var just innan jullovet och första helgen i December går Stockholm Horse Show i Globen och på tv, något jag givetvis hade sett delar ifrån. Något som fascinerade mig var just denne fransman, jag menar, hur är det ens möjligt att genom kommunikation få sina hästar att göra saker som hans kan, och inför ett fullsatt Globen. Som ni säkert redan räknat ut var mitt arbete var skrivet om Jean, hur hans kommunikation mellan hästarna och honom är uppbyggt och hur mycket tid och arbete han lagt ner på att lära sina hästar konster av alla de slag. För den som är nyfiken fick jag förövrigt MVG på denna uppgift.

Jag hittade denna film på hippsons sida nyss, och jag kan verkligen inte bli annat än fascinerad - hur är det ens möjligt att lära en häst sådana här konster? Som det sägs, denne fransman må kanske inte vara magisk, men har har en otroligt fin kommunikation med sina hästar.


Kommentarer
Jennifer N säger:

Han är har sån jäkla fin kommunikation med sina hästar, Helt otroligt. :)

2011-06-14 | 17:49:38
Bloggadress: http://minhastpossa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback