Svar på kommentar

Fick en kommentar med en fråga om jag inte kan skriva vad jag brukar träna med Kira och hur jag får henne att slappna av, och visst kan jag göra det.

Till att börja med måste jag ju säga att jag har ägt henne i snart 4år, så nu för tiden bhr jag bara korta upp tyglarna lite från det jag skrittat fram så börjar hon arbeta rätt. (för det mesta.)
Så hur jag får henne avslappnad vet jag inte riktigt vad jag ska svara, vi känner varanda så väl och har spenderat så mycket tid på träning ihop både från backen och uppe på ryggen. Plus att hon och jag går ihop som ett "team". Alla hästar och ryttare passar inte ihop, men det gör vi.

Till träning då, för det mesta brukar jag rida henne på en stor volt i alla gångarter, lägga in lite 8-volter, tempoväxlingar och lösgörande arbete. Helt enkelt för att det är bra övningar om man vill ha en lösgjord häst/ponny. Jag brukar skritta fram henne i ungefär 10minuter, sen travar jag henne lite på halvlånga tyglar innan jag sen ger henne en skrittpaus och därefterkortar upp tyglarna och gör det jag tänk träna, säg ex. 8-volter.
Sen efter lite träning på det i trav brukar hon få en liten micro skrittpaus och sen brukar vi ta lite galopp jobb och efter det lite skolor i skritt och därfter brukar jag trava av henne lite och sen skritta av henne.
Och som jag skrev ovan så känner Kira och jag varandra så väl så jag kan rida med väldigt småa hjälper på henne. Och jag antar att efter nästan 4år tillsammans är rätt synkade med varanda. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback