Dagens ridpass: Markarbete

Red ett markarbetespass med Kira runt kl. 18.40, duggregnade iprincip hela ridpasset. Hade satt på henne hopputrustningen, dvs. hoppsadel, pullarträns och martingal. Prövade även rida med ett par boots jag glömt bort att jag äger som jag hittade när vi städade i skåpen. Vad jag minns har dom ofta snurrat ½ varv när man rider men idag låg dom riktigt bra, lyckades med andra ord få kardborren att sitta fast. Och hör och häpna, jag prövade rida med ett pessoa i Kiras mun. Jag vet mycket väl att jag sagt att jag inte gillar det bettet, näst intill avskyr det eftersom jag sett det bettet användas så många gånger på fel sett och vad det ger för inverkan då. Dock red jag med delta till det, så hade tygeln fast i det och inte bara i den nedersta ringen på bettet. Sen hade jag satt en rem under hakan på Kira så bettet inte skulle ligga och trycka, vilket fungerade riktigt bra. Kira visar så tydligt om hon inte gillar bettet, då går hon som en giraff. Men hon kan faktiskt inte haft så mkt emot pessoat, hon gick på väldigt lugnt och fint och verkade inte känna något obehag. Sen tänkte jag väldigt mycket på att rida med extra mjuk hand och lite succesivt se hur mkt jag vågade ta i henne så hon inte skulle tycka det blev obehagligt.

Red iaf markarbete på en stor volt med två upphöjda bommar som låg på varje "halvtimme" av voltvarvet. Bra träning för att göra henne lyhörd och lyssna på mig och inte dra iväg mellan bommarna, vilket hon gärna brukar vilja på göra. Började att trava över bommarna och när det kändes som att vi hade flyt i det övergick jag till att galoppera henne över bommarna. Hon kändes väldigt samamrbetsvillig och ville inte alls på dra iväg på samma sätt som hon brukar göra ibland om jag rider med ett rakt bett. Dvs. Pessoat fungerade riktigt bra.
Kände skönt för mig som ryttare att inte behöva hålla på och börja träna tempoväxlingar och avsaktningar för att hon bara drar iväg utan att jag faktiskt kunde lägga focus på markarbetet och få ut det jag ville av passet.

Så i markarbete och hoppning kan det nog fungera att rida henne på pessoa, ska pröva hoppa med pessoat någon gång och se hur hon reagerar när hindren blir högre och speciellt om det känns som att jag får mer kontroll på henne och att hon känns lugnare när man hoppar bana, för då brukar det bli en väldans het och stark ponny jag sitter på. Men jag är väldigt nöjd över ridpasset, både häst och ryttare jobbade på riktigt bra! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback