Hästarna jag prövred i Stockholms området, Maj -09



Enterprize ("Eddie")

Eddie som ni ser var en skimmel valack, en d-ponny. Tror han var född -94 om jag inte minns fel. Tror inte han var runt 143cm, han kändes iaf inte som en stor d-ponny. Han var väldigt lugn att rida, verkade inte stressa upp sig så lätt. Väldigt snäll att hantera och var lika lugn på backen som han var när man satt uppe på ryggen. Jag prövred han med ett hackamore, vilket jag inte hade ridit någon ponny med på väldigt länge så det kändes rätt skumt. Visste inte hur mkt jag vågade ta i tyglarna för att få han att gå i en bättre form, så prövade mest hur han var i alla gångarter och att hoppa. Inte riktigt min typ av ponny då jag tyckte han var för lat och inte var en sådan hopponny som Kira är, lite för lat helt enkelt. (Som ni ser på bilden under har jag världens fulaste sits, men jag trodde han bokstavligen skulle hoppa över - inte kliva. Sen kände jag mig ungefär en kilometer för lång.) Men en väldigt snäll ponny att lära sig på helt enkelt.





"Frans" , jag minns faktiskt inte vad den här ponnyn hette egentligen men minns att dom kallade han för Frans.

Han var också en d-ponny, lite större och grövre än vad "Eddie" var. Väldigt välutbildad inom dressyr, kändes däremot lite mindre utbildad inom hoppning. Inte så att han inte kunde hoppa, för det kunde han. Men han var inte så bra på att bedömma avstånd. På den här ponnyn gjorde jag öppna och galoppombyten när jag prövred, och jag blev helt kär i han. Han hade bara ett öga kan jag väl också tala om, men fungerade utmärkt som ridhäst ändå. En riktigt, riktigt fin dressyrponny jag gärna hade köpt själv!



Hagens Vanessa, d-ponny sto.

Många av Er som läser min blogg vet nog att den här ponnyn idag ägs av min Kompis Lina, men det var med hon och hennes mamma jag och mamma var med och kollade på ponnyer åt. Jag följde med för att prövrida dom som "smakråd", vet inte riktigt hur jag ska formulera mig. Men jag sa vad jag tyckte om ponnyerna.
Vanessa är en väldigt fin ponny, och det tyckte jag redan då jag prövred hon. Hon påminner om Kira i kroppstypen men är lite mindre och lite grövre. Hon var väldigt snäll att rida och ganska lätt att få att börja jobba, hoppa gjorde hon också bra och jag kan inte hitta något mer negativt i denna ponny. En välutbildad och fin ponny helt enkelt.







Chip (jag tror han hette så) d-ponny valack.

Den här ponnyn prövred jag inte (prövred ingen av ponnyerna vi såg på Söndagen då jag mådde dåligt.)
Men uppfattningen jag fick av ponnyn från backen var att han såg ganska pigg och busig ut (eller så var han missnöjd med något), sparkade bakut några gånger under tiden han galopperade. Vet att han hade haft en skada i ett ben, minns dock inte vad det var men han var behandlad och precis satt igång. Hon som ägde han tävlade för Stora Ekebys ponny Elit hoppning (stod även på ryggen på hennes jacka.) Och hon hade en annan ponny (Klippers Separate.) som hon tävlade hoppning med och därför var han till salu. Kan snöra in en bild på hennes andra ponny (som jag även såg att var ute på annons förra året.)



Sen var vi och kollade på en d-ponny på hemvägen som stod i Gävle, men har inga bilder på honom och minns inte ens vad han hette, kanske för att inte var intressant för fem öre. Hann räkna att han sparkade bakut 20ggr under ett volt varv på en stor volt. Lat såg han även ut, verkade inte så nöjd om man säger så.

Det var ponnyerna vi var och såg på och prövade när vi var ner till Sthlm i Maj - 09, en riktigt rolig helt var det iaf! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback