if you stop then it's no pain, but if you can't feel pain then it's no gain



Typ: Fullblod -  Inriktning: Allround -  Kön: Sto -  Födelseår: 2008

- Ca. 160cm i mankhöjd.
- Påbörjad inridning (sutten på)


Den här hästen skulle jag vilja ha, som ett projekt. Synd nog man bor lite fel i landet bara. Innan vi köpte Carisma var jag jätte, jätte sugen på en grå ungponny, en d-ponny. Som ett "projekt". Men jag och mamma hade båda kommit fram till att vi bor i fel del av Sverige, för i södra skulle det gå mycket lättare än i Norra. I södra sverige är det mycket lättare att sälja en ponny lite dyrare än i norra sverige, eftersom det är fler ryttare som söker häst där osv eftersom befolkningen är större. Så hade jag haft ungponnyn istället hade det inte lönat sig så mångra kronor, tyvärr. Hade vart skit kul, för den hade kunnat bli jätte läcker med rätt träning!

Samma sak med pållen ovan, den skulle jag också vilja ha som ett litet projekt eller vad man nu ska kalla det. För att ta reda på HUR bra den kan bli. Köper jag storhäst någon gång vill jag att den endast ska vara sutten på, jag vill absolut inte ha en utbildad. Jag vill ha en sådär.. 3-4åring. Varför? Jo, därför att jag själv vill utbilda min egna häst och få den precis som jag vill. Veta att det den kan har jag åstadkommit. Så kul när folk säger att Kira inte är svårriden, ler alltid lite lätt då. Nej, hon ser säkert inte svårriden ut när jag rider henne, jag har trots allt haft henne i över 4 år och kan rida henne. Men även vi har bakslag, det förnekar jag inte. Ibland kommer vi på kant med varandra och får tillbringa hela pass med att skritta och göra halter och volter. Det är just på den biten jag snappat åt mig poäng, jag har inte fått något gratis. Jag har börjat från början med henne när jag köpte henne, jag red med hjälptyglar i 2 år innan jag kunde rida henne i form och hon hade fått nog med muskler för att orka bära sig. Men då har å andra sidan hon fått tid på sig att bygga upp sig rätt och utan stress. Inget mig emot, jag hade ingen brådska. Jag har fått höra mer än en gång att jag har för höga förhoppningar om henne (och nu tonade jag ner kommentarerna rejält*) Men då kom dom ju å andra sidan från folk som bara är avundsjuka, so whatever.

Facts:
Haters don’t really hate you.
In fact, they hate themselves
because you’re a reflection of what
they wish to be.

Hur som haver. Jag vet att jag är duktig, och jag skulle ljuga om jag sa något annat och det ska man ju inte. Lite kul när endel kommer med kommentarer så som "du har ju aldrig ridit unghäst/problemhäst!" ursäkta, om ni inte ens känner mig, hur kan ni tro er svara på något sådant då? Vet ni alla hästar jag suttit på? Nej, jag tänkte väl det. När jag var 6-7år hade min farbror hästar. Bla. två shettlandsponnyer jag red på väldigt ofta. Det ena var ett svart sto som hette Grimm och det andra en fux, en hingst som var envis så inni helvete. Caspian hette han för den delen. Caspian red jag själv på när jag var 6år, han var 5 år och inte speciellt utbildad. Han galopperade jag själv på. Dom bodde även granne med ett par som hade hästar där jag fick pröva rida. På en fjording jag red efter en grusväg och den var mer än tjurig, men det gick tillslut det med. Sen hade dom även en ardenner jag ridit på. Så tycker inte folk ska uttala sig så mycket om saker dom inte vet något om. Och bara det att jag kunde rida Smokie säger en hel del, för han var verkligen inte lättriden, han var lite av en problemhäst. Han valde sin ryttare, du kunde inte tro att du bara hoppade upp och red för att du var duktig. För jag har sett duktiga ryttare som inte kunnat rida han över huvudtaget, när han bara studdsade upp och ner och stod på bakbenen och var spänd som en järntråd. Jag kunde, utan minsta problem. Han gjorde aldrig något sådant med mig, han gick jätte fint med mig. Vi passade ihop helt enkelt. Och att jag har bra balans och sitter bra var han också ett bevis på, kunde du galoppera ett helt volt varv utan att han bytte galopp gjorde du det bra (det klarade jag första gången jag satt på han, hemkommen från Luleå i DC skor och jeans för nå år sen och inte alls hade tänkt rida.) Så passa fingrarna, yttra Er ingenting när ni inte vet vad ni pratar om. Jag vet vad jag vill, och jag vet att jag skulle vara kapabel till att utbilda en häst från zero to hero. För jag har tålamod, och är väldigt ansvarsfull och det tar jag mig långt på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback