saker som slog mig under finalen i ponnyhoppning SM 2011

  • Det fanns få ekipage som red utan nosgrimmor, det ser man nästan aldrig på hopptävlingar. Coolt!

  • De flesta ponnyer såg ut som de flesta hopponnyer gör, underhals och galopperar med huvudet rakt upp i luften. Så vadå, om man rider hoppning på SM nivå bertyder det att ponnyn inte behöver kunna galoppera med huvudet i en någorlunda form mellan hindren och inte bara rakt upp i luften? Fanns få ryttare som kunder rida sina ponnyer fint mellan hindren. Cred till dom!

  • Det hade inte vart hel fel om dom faktiskt hade infört stilhoppning under SM då de flesta inte red så.. vackert. Men visst, stilhoppningen hade kunnat bli lite missvisande också men om man tävlar om att bli svensk mästare, ska man inte kunna rida snyggt då oxå? Många får bara en svin dyr ponny som redan gått SM och så åker dom med, en del av dom som tävlade finalen hade haft sin ponny två månader. Då finns det också ryttare som inte fick den där tävlingsmaskinen som kanske sitter på en ponny dom succésivt fått klättra i klasserna med för att ta sig dit, och kanske på köpet rider snyggare än den som vann med den svin dyra ponnyn alla inte har råd att köpa. Ska inte dom också få en chans att bli svensk mästare på ett rättvist sätt?

  • Att endel ponnyer såg motsatsen till "välriden" ut sa jag ju på sätt och vis i och med att dom galopperade med huvudet rakt upp i luften. Men endel gick i korsgalopp, bröt av till trav under tiden dom hoppade banan. Det värsta enligt mig var att dom gick i korsgalopp och därmed kom fel på hindren och det var inte bara för en ryttare det hände, känner inte ryttarna om den går i korsgalopp?

  • Det var (förlåt mitt språk..) JÄVLIGT MÅNGA skimmlar! Var nog mer skimmlar i finalen än de var bruna ponnyer. Fast iofs, skimmlar är ju det finaste som finns ;)

Men måste säga att dom är duktiga som rider SM, imponerande hur små barn under 13 år kommer in på sina heta b-ponnyer och regerar och plockar hem SM guld. Blev kär i en liten b-ponny, Flying dragon hette den. Jätte söt! Jag skulle också vilja rida SM, dock i dressyr för tror de skulle kännas häftigare att plocka hem en placering i det. Det var ju iofs vad jag själv tror, så innan ni ev. klagar kan ni ju komma ihåg att det var enligt mig. :)

Kommentarer
rebecca säger:

håller med dig på punkt 3, men tyvärr så lär väl ridsporten alltid vara så att man kan köpa till sig framgång, utan att ens kunna rida någorlunda.. :s

2011-11-13 | 21:11:25
Bloggadress: http://rrebeccaw.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback