Läsarfråga: Hur ser stallet ut invändigt där du har Kira & Carisma?









Stallet har totalt 16 boxplatser, boxarna är stora och skulle jag vara Kira skulle jag känna mig bortskämd som får bo så fint med tanke på hur små boxar ex. Kalix RF har till sina hästar. Jag tyckte synd om Kira när vi var dit och tävlade -08 när hon skulle stå i en ridskolebox innan klassen jag skulle rida var, hon kunde knappt vända sig där inne. Står du längst mot en vägg när du mockar där inne och sträcker ut grepen rakt fram tar den i väggen som är mitt emot, gör du så i den box Kira bor i på hemmaplan är du inte i närheten att nudda väggen som är mitt emot. Jag kan inte måtten på hennes box i huvudet, men att boxarna i "mitt" stall är betydligt större än alla på KRF var inget nytt, i undantag från ponnyboxen som är något mindre men den är inte liten och där står det för tillfället ingen ponny. Jag ljuger om jag säger att tanken inte slagit mig med att vilja stå på KRF för ridhusets skull, men har gjort plus och minus på det hela och det blev för mycket minus.

+ Ridhusmöjlighet när underlaget ute är kasst.

- Ridhuset är ofta upptaget (måste delas med många andra, kurs etc.)
- Speciella hopptider.
- Pytte små boxar.
- Stalljour.
- Måste hjälpa till vid diverser arrangemang även om man bara hyr en stallplats. Vilket är väldigt fel enligt mig, hyr du en stallplats ska du inte behöva hjälpa till utöver vid massa arrangemang som ridklubben ordnar så som tävlingar, sånt borde dom få lösa själv och inte förlita sig på privathästägare.
- Är inte hundra på det här, men jag tror man delar hage med flera andra hästar? I alla fall vad jag hört.

Ja, ni ser ju själv vad som vägde tyngst. Har ju nämt tidigare att jag inte har så mycket över till den ridklubben. Jag prioriterar Kira och Carisma betydligt högre än vad jag prioriterar ett ridhus (som förövrigt har mögel i sig.) och ser hellre att dom har stora fina boxar i ett lugnt stall och jag får rida utomhus. För den delen har vi en fin, belyst ridbana och hinderpark med vattenmatta, hus, grind, mur osv. Och inga speciella hopptider där du måste samsas med alla andra ryttare/hästar. Ridvägar direkt upp i skogen från gården, kan det bli bättre? Stor, bred stallgång, stor sköt/vattenspilta, ljust stall (bilderna är "mörka" då jag inte hade blixt på kameran och inte tände i taket.) Man har aldrig stalljour vilket är enormt skönt, man behöver bara tänka på sitt eget och inte bry sig om alla andra hästar.

Hoppas bilderna duger. Som ni märkt är jag väldigt nöjd med vart jag har dom uppstallade, finns inte bättre ställe på hemmaplan! :)

Kommentarer
Kajsa säger:

Hej !)

Jag menar ingenting illa med det jag nu tänker skriva men jag känner bara att jag måste ifrågasätta det du skrev ang. KRF.



Alla får självklart ha sina egna åsikter men jag tycker det är lite fel att skriva ner saker om KRF som inte är sanna för fem öre.



Man måste absolut inte dela hage med varandra, det finns tillgång till ensam hagar och man väljer själv vem man vill dela med, om man vill dela med någon.



Sedan står ingen av hästarna på KRF i en för liten box, eftersom stora hästar står i stora boxar och små ponnysar står självklart i de minsta boxarna. Men ingen häst/ponny på KRF har för liten box eftersom de står i boxar anpassade till deras storlek.





Skulle gärna vilja veta varför du skriver såhär! :) Varför sprida dåliga rykten? Vi på anläggningen kämpar för att få den så bra som möjligt, då är det inte så himla kul att man då ser någon skriva saker som får Krf att framstå på ett dåligt sätt!

//Kajsa :)



2011-10-09 | 16:50:55
Hilda säger:

Jäklar asså här gick man loss. Du har inte tänkt på att du inte bara kritiserar KRF utan även de som har häst där?

2011-10-09 | 22:06:35
Lisa L säger:

Hahaha lite kul jag har varit i både i kennings stall och på krf och boxarna är då lika stora!! visst krf's ridskoleboxar är mindre för att krf har typ mest mindre ponnyer. men annars är boxarna precis lika stora. :)

2011-10-10 | 22:24:26
Bloggadress: http://roscorbob.blogg.se/
Malin säger:

Jag som kan läsa svenska förstår inte riktigt vars ni fått era argment ifrån.. Hon skriver ju att hon inte är riktigt säker på detta med att hästarna dela hage, detta är någon personen hört. Jag kan heller aldrig se att hon någonstans skrivit att hästarna enligt lag står i för små boxar, men att ställa sin häst i minsta tillåtna boxstorlek är väl inte en hästägarens dröm?! Men det kanske finns de som värderar ett ridhus högre än en god stallmiljö för hästen. Lite intressans inställning dock.

2011-10-11 | 21:51:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback