NK plugg och svar på läsarfråga

Drömde inatt att jag fick MVG på mitt NK prov, och hur glad jag blev.
Tror jag tänker spendera några timmar efter lunch med att plugga till provet så jag kan få bli lika glad när jag får tillbaks provet som i drömmen.


Fick en kommentar för någon dag sen jag glömt bort att svara på, så gör det nu då inlägget var rätt passande i övrigt.

"Hur har du kommit på vad du vill läsa på universitet och vart? Finns ju en massa kurser/program och jag skulle aldrig kunna välja. Skulle bli jätte glad om du kan hjälpa mig lite med att berätta hur du tänk! :)"



Svar:
När min syster bodde i Umeå en kortare period hann jag vara dit några gånger. Och redan då blev jag förälskad i staden, det kändes väldigt.. hemma? Varför vet jag inte, men jag gillar verkligen Umeå.

När du undrar hur jag kommit fram till vad jag vill bli, jag tror inte det är något man kan sitta och leta och fundera sig till för mest troligt kommer du tillslut försöka börja gilla något program för att lura dig själv att du vet vad du vill. Hur jag upptäckte vad jag vill bli har jag inte vetat fören någon månad tillbaks, att jag ville flytta till Umeå har jag sagt redan förra hösten och då hade jag inte ens en aning att jag vill läsa på universitet. Och hur vet jag då att jag verkligen vill bli det jag sagt? Jag kan ju inte lova att jag kommer säga samma sak när det är dags att söka. Men eftersom de är hög intagning till det jag vill läsa kommer jag ju hur som helst kunna dra nytta av att jag idag vill gå ett program som det, för då kommer ju mina slutbetyg förhoppningsvis vara nog bra att ge mig möjligheter att bli ipincip vad jag vill. Att sikta högt redan från start på gymnasiet tror jag gör en mer pushad till att ta tag i läxor och plugga mer än om du bara säger "äh, de löser sig på nå sätt. Jag fixar nog provet ändå." Det är möjligt att du fixar prov ändå, men tänk dig den dag du går ut gymnasiet och får dina slutbetyg och ser att dom är sämre än du trott, bara för att du i början sa "äh, de löser sig." Skulle det vara lika kul, skulle du känna dig stolt?
Bit ihop eller bryt ihop, var flitig under 3 år och du kan göra vad du vill. Så brukar jag tänka, och det fungerar varje gång. Och använder jag mig inte av den metoden brukar jag läsa igenom programbeskrivningen till det jag vill läsa på universitetet, och kolla antagningsstatistiken. Det är väldigt effektivt. ;)

positive thoughts bring positive results,
negative thoughts bring negative results,
so what kind of results do you want?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback