Läsarfråga: Har du skadat dig inom ridsporten?

Fick en kommentar för någon dag sen men glömde bort den, så svaret får du nu!

Fråga: Har du skadat dig inom ridporten, med tanke på att du ridit unghästar & problemponnyer/hästar? :)



Svar: Ja, jag har skadat mig inom ridsporten.

- Jag har tillbringat x antal timmar på akuten fem dagar innan jag skulle fylla år för några år sen då jag åkte av min dåvarande ponny Starbell och bröt vänsterarmen. Direkt när jag träffade backen ropade jag "mamma, mamma jag har brutit armen!" och läkaren jag var till sa att jag förmodligen hörde hur det knakade i den när benen gick av. Normalt brukar man inte kunna röra fingrarna om man brutit armen men det kunde jag, så vi åkte inte till akuten fören dagen efter på morgonen (åkte av han på eftermiddagen) då min arm hade svällt upp och det syntes att något var rejält fel. Jag hade två, väldigt sönderkrossade och fina ben inne i armen så det var bara att stanna på akuten i några timmar. Minns att jag fick lugnande och låg en säng i över två timmar men det kändes som en kvart, sedan rullades jag in i ett operationsrum då dom var tvungen att bryta till min arm lite, det har jag inget minne av eftersom jag var sövd. Vaknade iaf på Intensinavdelningen där förövrigt min låtsasmamma jobbade, inte då jag var där men på den avdelningen. Det första jag gjorde när jag vaknade var att ta bort klämman som satt på mitt pekfinger som är uppkopplad till en sådan där apparat som visar puls och dylikt, jag hade fortfarande en mask jag andades i och den ville jag ockå plocka bort direkt men fick allt ha kvar ett tag. Gå kunde jag inte heller göra när vi skulle hem för jag var så drogad av allt lugnande, så jag är förvånad att jag ens kommer ihåg såhär mycket av den dagen. Gipsad var jag i 6 eller 8 veckor, sen var det besök hos sjukgymnasten för jag hade iprincip inga muskler kvar i armen.

- Jag har haft hjärnskakning då jag ramlade av min förra ponny Barraquda under en terrängträning och såg hennes hovar framför ansiktet, sweet feeling! Fast hade tur i oturen för hon trampade inte på mig, och jag landade ca. 30cm ifrån en jättestor sten med huvudet. Så det hade ju kunnat gå värre.

- Jag har gjort illa vänsterknäet, troligen då jag åkte av Star och bröt armen. Känner dock bara av det ibland, men när det gör ont så gör det riktigt ont.

- Jag har blivit sparkad av Kira ovanför läppen förr,förra sommaren kanske, eller sommaren där innan? Skulle ta av benskydden och hon viftade åt någon insekt. Har haft en bild på det men vet inte om jag har kvar den, såg ut som en vampyr när jag såg mig i spegeln, det bokstavligt talat rann blod och det enda jag tänkte var "helvete, inte på mina ljusa, dyra ridbyxor!" haha.

- Jag har blivit biten två eller tre gånger vad jag minns iaf, senast i sommras av min systers pålle som bet mig i armen så det blev ett fint märke. Han hade väl hört att jag ville ha en tatuering ;)

- Sen har jag gått omkull ganska ordentligt med Ronja (en av Pondes föredetta ponnyer.) Vi galopperade efter en långsida och helt plötsligt viker sig hennes ben och jag dyker rakt ner över huvudet på henne och ligger på backen. Tur nog skadade sig varken ponnyn eller jag, för med tanke på hur det såg ut enligt dom som såg det så trodde dom det skulle vart mycket värre. Men vi mådde prima!

- Inte för att det här är något jag gjort i sammband med att jag vart brevid/uppe på en häst men det hör till ridsporten iofs. Jag hade ridit Quda och skulle lämna hennes sadel i sadelkammaren och sen skulle jag stänga dörren, en 5cm tjock, tung dörr. Jag brukade sparka igen den för det var lättast att få igen den så, den här gången sparkade jag dock igen den över ring och långfingret på högerhanden. Och ont som fan (ursäkta mitt språk, men kan inte tona ner det i nuläget.) gjorde det! Trodde allvarligt jag skulle dö, har aldrig haft så ont som då, det gjorde ondare än att bryta armen. Resulterade i två blåa fingrar, väldigt vackert så länge det varade.



Så visst, helt oriskabel är väl inte ridsporten men jag tycker ändå jag klarat mig rätt bra med tanke på att jag ridit i över 10½år, och ingen unghäst eller problemponny har skänkt mig någon skada.

Kommentarer
Anonym säger:

Oj, vilka problemhästar! Verkligen ;) alla dom där hästarna är ju vanliga hästar. Du vet inte vad en problemhäst är. Och sen

Låtsas du att du varit tillridare på hästar på ponde.. Varför ljuger du? Du har aldrig varit tilltidare. Du har fått prova rida någon gång, men ingen skulle väl vilja ha dig som tillridare ;o du som knappt rider din egen häst.

2011-09-04 | 11:20:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback