Svar på läsarfråga

"Om någon erbjöd dig en till häst, vad skulle du vilja ha för häst? :)"




Svar:
Om jag blev erbjuden en till häst utöver Kira (som jag inte kan tänka mig att byta bort mot en större, får jag ambitioner för att tävla har hon sådan kapacitet och gång att hon kan gå som storhäst.) Så skulle jag vilja att hästen är av en nätt modell, mer fullblodstyp. Gärna 4-5år och absolut inte äldre då jag endast vill att den ska vara sutten på och är riden i skritt, trav och kan galoppskänkel. I övrigt vill jag utbilda den själv och få den ridhäst JAG önskar. Nu låter jag lite som Linn men hon hade en väldigt bra syn på hur man får den häst man önskar, man köper en outbildad häst och utbildare den till den häst man önskar och vill ha. Då kan den varken vara förstörd ridmässigt eller riden på ett specifikt sätt efter hur ryttaren som red den innan red den på. Visserligen krävs det tålamod och tid, men det har jag ju tydligt bevisat att jag klarar av gott och väl med tanke på Kira. Jag har inte stressat ut på tävlingsbanorna, jag kan ta pikar om att jag borde tävla "om hon nu är så duktig" och bara ignorerat folk som tror sig vara något och bara fortsatt med det jag håller på med, det sättet jag och hästen trivs på. Jag skulle väldigt, väldigt gärna vilja veta vad folk som ger en pikar om att hon borde tävlas, att vi inte kan något osv vill få fram i det dom säger. Kan dom inte säga det rakt ut? Men ska jag vara ärlig tror jag det enbart är monstret avundsjukan som lyser igenom, det är ju inte allt för ovanligt inom ponnyvärlden. Jag har inget att be om ursäkt för som man brukar säga, jag vet att jag är duktig och att min ponny är välutbildad men det kan vidareutvecklas, det kan det för alla dom inte tror sig vara på toppen och faktiskt kan ta sig i kragen och träna på svårigheter, utan rädsla för vad andra runt om en tycker och tänker.

Jag vill alltså ha en rätt grön häst, gärna 165-167cm i mankhöjd. Den ska ha gott psyke och ha rätt kroppstyp för att kunna utvecklas inom det området jag vill, nämligen som dressyrhäst. Hoppa är kul, det förnekar jag inte men skulle jag satsa fullt ut på något skulle det vara dressyren då man alltid kan tävla mot sig själv procentmässigt. Hästarna ä oftast hållbarare än en hopphäst och jag tror man skapar mer kemi mellan häst och ryttare om man har en dressyrhäst, det är min åsikt. Får jag nu göra det ännu mer komplicerat så får hästen gärna vara svart eller isabellfärgad. Helst inte bara brun och allmänt tråkig. Är den svart får den gärna ha stjärn eller strimbläs och vita strumpor på alla fyra ben. Den ska ha glimten i ögat, gärna vara lite på tårna och inte gå som en dönick eller robot då man blir uttråkad av sådana, den ska vara pigg och absolut inte lat.

Där har ni idealet för en storhäst som jag vill ha ska vara, var det något mer?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback