Käka middag och åka till stallet

Kom hem från skolan för en stund sen och nu ska jag snart äta och sen fara till stallet, tänkte ev. dressyra/ rida markarbete med Kira. Tror jag lägger galoppjobbet åt sidan idag i så fall och fokuserar på att hon ska kännas lugn och avslappnad, vet att jag kommer få börja disskutera det hela annars och då kommer vi komma på kant och ridpasset kommer kännas uselt även om det gått bra innan galoppen. Dumt att "förstöra" hela passet med något man kan låta bli just för dagen. Tror även jag ska rida henne med pessoa och delta, för jag vet att hon kommer vara jätte pigg och det är endast då jag använt det några gånger i sommras.

Jag behöver egentligen inte rida Kira med pessoa, jag gör det enbart då hon vilat lite längre och är så pigg så hon studdsar upp, ner och i sidleds och faktiskt är het. Jag kan rida ut och galopper henne barbacka i skogen med gummibett utan problem när hon gått några pass innan. Men när hon vilat blir hon jätte het, och för att underlätta och slippa stressen från hennes sida har jag ett lite skarpare bett. Jag rider med det kanske 3 dagar i rad, sen behövs det inget mer. Dock använder jag delta när jag har pessoa, vilket många inte har. Sen har jag en rem under hakan på henne så att skänklarna från bettet inte kan ligga och trycka och klämma henne vid munnen, och det har jag aldrig sett någon övrig ponnyryttare ha. Och en annan väldigt viktig sak, jag vet hur bettet fungerar och vad det ger för signaler och rider med väldigt, väldigt mjuka händer vilket spelar stor roll i vilken effekt bettet får.

Nu ska jag äta, svälter snart ihjäl. Puss!


Bild sen Maj/Juni 2010

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback