Sitter kunskapen i prislappen, i stammen eller i ryttarens huvud?

Sitter man och kollar på hästannonser (ponny) så dyker det ofta upp någon, inte allt för märkbar ponny med en prislapp på dryga 250-300.000:- Jag brukar själv börja fundera över prislappen och vad folk egentligen tänker med när jag läser priserna, inte så att jag är avundsjuk på ryttare i min ålder som rider ponnyer för 300.000:- ni ska få höra mina åsikter om det hela.

-

Sitter egentlien ponnyns kunskap i prislappen, i stammen eller i ryttarens huvud? Ja, visserligen avgör ju stammen en del men inte allt. Många, väldigt många av ponnyerna som tävlar på hög nivå är importer och har ofta okänd stam. Kunskapen sitter inte i prislappen, det är vad folk tror att den gör. Bara för att ponnyn går 130cm hoppning och har tävlat SM tror folk man kan få dryga 300.000:- för den, till och med upp emot 650.000:- för en ponny, tänk egenom det där riktigt noga själv. Du kan, få en jämnlik ponny som har kapacitet att ta sig till SM nivå om du som ryttare vågar, är målmedveten och har ett stort tålamod köpa en ponny för 75.000:- som skulle kunna göra sig jämnlik med den dyrare ponnyn.

-

Mycket sitter faktiskt i ryttarens huvud, du tror att bara för att ponnyn är dyr så kan den allt, du behöver bara sätta dig på den så tar den dig till samma nivå som den gick med föregående ryttare. Visst, så kanske det är - i början. Men när skulle du känna dig som mest stolt, om du fick en ponny av dina föräldrar för 300.000:- som redan tävlat flera SM, med olika ryttare och plockat hem rosetter och segertäcken så det sjunger om det och en dag vinner SM på ganska kort sikt. Eller, hade du vart mer stolt om du fått ponnyn för 75.000:-, laget ner tid och arbete på den en lite längre tid och vunnit SM på den. Den där SM ponnyn för 300.000:- har någon gång även den vart en ponny som legat lägre i pris, sen har någon vågat chansa på den och utvecklats till toppen. Nu pratar jag för mig själv, men jag skulle känna mig otroligt mycket mer stolt om jag och min ponny tillsammans utvecklats och nått toppen.

-

Tyvärr är ridsporten en gren man lätt kan köpa sig framgång i om ens föräldrar har nog mycket pengar, jag säger inte att alla gör så, men en del. Jag kan inte säga att jag ser det som något positivt, svensk mästare i mina ögon är någon som jobbat sig upp till den titeln, inte någon som köpt sig framgång och kunnat hoppa över ett par steg. Tänk dig någon i en sport som inte kan köpa sig framgång, där allt ligger i ens egna händer och huvud för att ta sig till toppen. Ridsporten kan man fuska i, om man vill. Men då tycker jag inte man heller ska kalla dom som gör det för otroligt duktiga, det finns många, väldigt många duktigare ryttare än dom men som inte ligger på den nivån för att dom valt den lite tuffare vägen där dom succesivt får jobba sig och ponnyn uppåt, och utvecklas tillsammans.

-

När jag var på Stockholm international horse show i November såg jag uppvärmingsklassen och finalen i ponnyhoppning. Vissa av dom red inte ens fint, ska man inte kunna göra det om man ligger på den nivån? Ryck och slit i tyglarna, bankar med skänklarna och ... ja, behöver jag ens säga nå mer? Samma när det gick inomhus SM för ponny, det såg jag också, dock online på datorn. Några av ryttarna som red inomhus SM red även i Globen när jag var, kul faktiskt att se dom livé också.

-

Man blir ofta blind för en ryttares brister som tävlar på den nivån när man själv ser dom, men dom finns - precis som för dig eller mig. Att ha en ponny för så 40.000:- betyder inte att du aldrig kommer kunna tävla större klasser, för mycket sitter i ditt huvud om vad du tror är möjligt och inte möjligt. Ge det tid, strunta i vad folk tycker för det finns alltid någon som kommer trycka ner dig - på vilken nivå du än ligger på. Våga sträcka på ryggen, dra på läpparna och visa, våga visa att kunskapen inte enbart sitter i prislappen.


Kommentarer
FIA säger:

Sv; Krossad arm måste ju gjort hysteriskt ont!! :-O



Superbra inlägg föresten, man undrar verkligen vad priserna sätts för till grund. Jag ska ju sälja min storhäst, och förmodligen köpa en av dem som jag provade innan honom. Det skiljer 30 tusen mellan dem två, och ärligt talat vet jag inte varför. Den dyrare är äldre, har gått lägre klasser och har inte lika fin stam. Just det priset ägaren till den dyra hästen satt är ett "drömpris" som hon aldrig kommer att få, men det är ändå intressant med så stor skillnad! Det kan dock vara värdefullt att den dyrare hästen har bästa huvudet, aldrig stressad och på tävling berättade hon att det är hästen som är minst nervig...!

Det är en djungel dethär med priser!!



// FIA

www.fiaalbertsson.tk

2012-01-23 | 06:51:06
Bloggadress: http://www.fiaalbertsson.tk
Julia säger:

Jättefin blogg, verkligen!:)

Kram

2012-01-23 | 20:36:53
Bloggadress: http://juliaocornelia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback