Andas, andas allting snurrar runt



Madde och jag hade en rätt intressant konversation i stallet för någon dag sedan, varför tycker de flesta att man gör fel om man tycker skolan är tråkig och vill göra något för sin egen skull, strunta i vad alla andra tycker och tänker. Vi var båda överens om att varken Madde eller jag "tål" att saker är tråkiga, är det tråkigt ger båda upp. Madde är en fräck brud personlighetsmässigt för på de sättet är vi ganska lika.

Både Madde och jag vill gå på ett ridgymnasium/jobba med hästar, inte gå typ NV eller samhälls eller nå annat.. tråkigt? Vi var även överens om att Grans inte kan klassas som ridgynasium fullt ut, det känns för.. enkelt? Umeå är närmast, på Forslunda. Där har jag faktiskt sökt gymnasie, och antagningsbeskedet borde komma på någon vecka. Ska jag gå ett ridgymnasie vill jag gå ett som ger mig något ridmässigt. Hade Holmen funnits kvar hade det inte vart ett alternativ då jag inte har allt för mycket övers för det. Vet flera som gått där som inte ens kan sitta på hästen, vänder säkerhetsstigbyglar åt fel håll, bygger cavaletti fel etc. Och en annan sak jag stört mig på något enormt är att på bilder man kan se från deras gymnasie dressyrtävlingar rider alla med inspänningar/hjälptyglar. Varför?! Det får man ju inte göra på "riktiga" dressyrtävlingar. Går man ett ridgymnasie tycker jag man ska kunna rida hästen i form utan hjälptyglar, speciellt på gamla rutinerade skolhästar. Jag får det verkligen inte att gå hand i hand hur jag än vrider och vänder på det.



De ridgymnasie jag vill gå ska kunna ge mig något, annars är det lika. Då ger ett hästjobb mig mer kunskaper, eller ja, det gör det hur som helst. Jag har börjat fundera för min egen skull om jag vill ha ett hästjobb som är mer inriktat mot hoppning eller dressyr. Jag har trots allt en högerfot som brukar ge upp de perioder jag hoppat mycket. Förmodligen för att den vinklas fel om jag så bara står på golvet, och ja, det är kollat upp. Så det blir förmodligen en konstig vridning när jag rider med hoppläder. Nu är mina tretorn advance grymma då jag kan snöra dom så hårt runt fotleden så foten knappt kan röras. När jag red i MH stövlar förut fick jag på varje träning släppa stigbyglarna efter ett tag för att jag inte kunde stå för att det gjorde så ont i höger fotled. När jag rider dressyr vinklas inte foten på samma sätt, så det går bra.



Folk säger att ridning är en så mesig sport, där tänker jag inte hålla med. Dels för att jag plockat på mig diverse åkommor genom åren.

* En sönder krossad arm som blev gipsad.
* En spark ovanför läppen.
* Ett ärr i underläppen efter min flygtur då jag bröt armen.
* 3 mosade fingrar. Visserligen i en 5-10cm tjock sadelkammardörr men ändå.
* En lättare hjärnskakning.
* Några omkullridningar.
* Blivit upptryckt i en boxdörr av en ponny på några hundrakilo.

Och säkert småsaker jag inte brytt mig så mycket om, som jag glömt, haha. Men trots en bruten arm som jag fick gå med gips i så gav jag inte upp, inte efter en ordentlig omkullridning, inte efter att ha åkt av på en terrängbana och sett ponnyns hovar framför ansiktet, trots det gav jag inte upp. Jag är aldrig rädd när jag rider Kira. Det kan gå i 190km/h när man hoppar och jag kan känna att jag knappt har nå att säga till om uppe på ryggen för hon kan bli så förbannat stark när hon ser lite större hinder. När hon blir het studdsar det upp och ner, det gjorde det igår för att hon var så het. Då stod vi på bakbenen för att jag tog i henne när hon tyckte hon skulle få bestämma hur fort det skulle gå, det tyckte inte jag. Hon är en väldigt speciell dam, men en väldigt snäll sådan om hon gillar dig som ryttare. Jag behöver bara sätta mig på henne, ta tyglarna och hon går i form direkt. Jag kan rida henne i form och knappt hålla i tyglarna, med vikthjälper. Hon är en välriden och fin ponny.



Ridgymnasie eller hästjobb? Ja, det är frågan. Eller vill jag till Luleå, Umeå, Stockholm eller utomlands? Har faktiskt kikat på jobb i Danmark också, men det vet ingen om fören dom läst det här. Åh, varför ska det vara så svårt? Man kan ju faktiskt flytta och sen flytta hem igen om det inte känns rätt. Men först, först ska jag ha gett det tid, inte göra något förhastat och krypa tillbaks hem för att det var ovant och tja, läskigt? Det beror helt och hållet på vad jag väljer. Jag hatar kyla, jag hatar snö, med andra ord borde jag dra så långt söder ut jag bara kan komma. Haha. Kan ju flytta till Danmark och ta Kira med mig, då kommer hon ju tillbaks till sitt hemland ;)

Kommentarer
ebba säger:

Min lärare har får bara några få år sedan gått på ridgymnasiet i Umeå och hon tyckte inte de var nå bra. Hon sa att lärarna var ointresserade och att man inte fick låna/sköta en häst efter skoltid. osvosv. Men jag vet inte de kan ju ha ändrats till nu.
Och håller med din och Maddes "talk" håller helt med i varenda ord, vill häller inte gå något tråkigt program... :D

2012-06-14 | 21:30:37
Bloggadress: http://ebbasjostig.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback