Hur vet man om man är för stor på sin ponny?

 
En rätt klassisk fråga när man rider ponny, "ska du inte gå över till storhäst snart?". Men hur vet man egentligen om man är för stor för sin ponny?
 
Som jag ser det är det rätt individuellt från ekipage till ekipage. Jag är visserligen 174cm lång och väger 53kg och rider maxad d-ponny (Shikira) utan problem. Hon bär upp långa ryttare bra och är mer "storhäst i ponnyformat", vilket jag är tacksam över. Sen finns det d-ponnyer jag satt mig på 2009 då jag var kortare än vad jag är idag och kände mig lång på, Enterprize är en av ponnyerna jag prövred i Sthlm -09 som jag kände mig jätte lång på, trots att han var i Kiras storlek och jag var kortare än vad jag är nu.
 
 
Sen finns det rätt andra roliga exemplar. Jag red en arab lite tidigare, har bla. tävlat henne i dressyr en gång där vi vann klassen. Det kändes som att jag satt på en shetlandsponny storleksmässigt när jag red henne, haha. Och trots det var hon ca. 155cm.
 
 
När jag red vår fd. arab Smokie (han på bilden ovan, skimmeln) kände jag mig också rätt stor, och såg till och med lång ut på honom. Han var 156cm. Sen har jag ridit en häst på 183cm utan att se liten ut, jag såg lagom ut. Meeen, jag ser även lagom stor ut på Kira egentligen. Visst, jag skulle kunna ha en 20-25cm större häst utan problem. Men jag ser ändå inte för stor ut.
 
 
Så hur vet man om man är för stor? Det känns, och i vissa fall syns det rätt tydligt också. Men att vara 174cm och rida d-ponny är inget "ovanligt" skulle jag säga, har du en ponny som bär upp dig bra och ändå är en duktig ryttare som kan rida balanserat kan man strunta i "när ska du gå över till storhäst?". Det får jag höra ibland, men jag vet att Kira inte tar skada av min ridning. Jag är så pass lätt mot min längd och kan rida henne balanserat, då fungerar det. Vill man nu tävla höga klasser inom hoppning eller dressyr kanske man får fundera på om man skulle behöva större häst/ponny för att det ska fungera rätt. Jag behöver inte gå upp på storhäst storleksmässigt om jag har Kira. Vi är så sammansvetsade så det är galet, vi kan varandra utan och innan. Men jag antar, att har man ägt sin ponny i 5 år känner man varandra rätt bra?
 
 
Folk har frågat om Kira är till salu, och ja, det är hon. Hon är alltid till salu till rätt hem. Och ja, i det fallet kan jag tänka mig att köpa storhäst, en större sådan 167-170cm, lätt i kroppen med förutsättningar. Jag behöver inte köpa en häst för 80.000:- som är "färdig", jag kan välja en storhäst för 35.000:- om kemin stämmer och jag ser potential i hästen. Jag har plockat fram saker ur Kira Ni sagt att aldrig skulle gå. Jag lyssnar inte på bullshit i ridsportvärlden, det är onödigt att lägga energi på. Jag lägger hellre tid på att utbilda min egna häst, än att köpa en färdig för att plocka rosetter. Fine?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback