Trust must be earned

 
Jag klickade mig in på en ball bruds blogg för ett litet tag sen, en brud som bor i samma kommun som mig och likt mig äger en egen ponny och rider jätte fint och vet att en ponny inte är en leksak, och inte ska användas som en heller. Jag hade läst några inlägg innan någonting fick mig att stanna till och läsa meningen om och om igen, jag trodde verkligen inte det var sant det jag läste. Det var en kommentar av en annan bloggläsare jag läste, och redan efter de tre första orden kunde jag till 110% säga vem som skrivit den. Mycket riktigt, jag visste precis vem kommentaren var ifrån.
 
Allvarligt talat, är det sådant här bloggare ska få som vardagsmat idag?! Ska man inte kunna skriva inlägg efter vad man själv tycker och tänker om saker och ting och sen få skit av andra för att dom inte gillade det jag skrev?! Jag är så jävla less, skärp er! Åsikter har och kommer alltid tolkas fel av någon hur välformulerad du än är, har alltid vart och kommer alltid vara så. Folk vrider på meningen, får den att låta fel. Det är ingen nyhet, och det värsta av allt är att det finns personer som gör det med mening, letar fel med mening. Just för att kunna skriva en halv dum kommentar och trycka på "skicka". Det är inget annat än ett behov av att synas och höras, för vilken anleding tycks inte spela någon roll, skämmer man ut sig är tydligen helt okej bara man syns och hörs. Uppmärksamhetskåt och extremt barnslig skulle jag kalla det!
 
 
Det är ingen tvekan om saken att ridsporten är en tuff sport, både fysiskt och psykiskt. Varför ska det vara så?! Det finns alltid personer som ska komma och tro sig veta bättre än alla andra, har ett behov av att trycka ner lite på andra och tro sig själv vara så viktig och håller näsan lite för högt i vädret. Folk säger att du rider din häst fel, att ni aldrig kommer ta er någonstans, att ditten och datten inte är bra och blah blah blah. Jag har fått kommentarer med att jag tydligen skulle rida min häst fel, men en rolig sak är ju att de personer som säger det inte ens suttit på min häst. Om inte jag kunde rida min häst rätt hade hon förmodligen inte vart helt skadefri under alla år jag ägt henne. Felridning märks tillslut på hästen eller ponnyn, när veterinärräkningen kommer. Rider du med en prestige sadel klassas du automatiskt som en person med mer pengar än ryttaren som rider med en Henri de rivel sadel. Why? Folk är blind i siffor, ju dyrare saker du har - desto högre status. Det är, lär er det för en gångs skull, inte priset i utrustningen som avgör om du är en bra ryttare. Jag lovar att jag skulle kunna rida Kira fint, barbacka i mjukisbyxor, converse och med ett träns från börjes likaväl som i ett par pikeur byxor, tretorn advance stövar, ett scapa sport schabrak, en Kieffer dressyrsadel och ett Stübben träns. Ja, jag har den utrustning jag uppgav men jag är inte blind i sifforna för det. Jag vet att det inte är priset på utrustningen som avgör om du är en bra ryttare.
 
 
Det jag egentligen vill komma fram till är att jag inte förstår varför vissa personer i ridsporten alltid ska ha ett behov av att ge elaka kommentarer åt andra. Till vilken nytta? När jag läste brudens blogg blev jag arg, irriterad och rent ut sagt förvånad att en 18 åring ska ge en elakt menad kommentar till en tjej som är 4 år yngre. Vilken förebild, vilken mogen 18 åring va?
 

Kommentarer
timmie säger:

Så sant så.... Det kommer alltid att finnas översittare som tror sig veta bättre än alla andra. Men är man riktigt duktig på det man gör och vet vad man gör, så behöver man inte vara otrevlig eller elak mot andra, de är de kunniga som söker mer kunnskap. De okunniga (dryga) är de som alltid måste hävda sig...

Sv: Tack så jättemycket för dina kommentarer!!! Blir superglad! Hoppas du får en riktigt trevlig och härlig midsommar! kram

2012-06-21 | 21:03:58
Bloggadress: http://dressyrkillen.se
ebba säger:

SV; tack josse! vet att jag inte ska bry mig och brukar inte göra de, men när de gäller frida så blir jag bara förbannad! Då hon ljög både mig och mamma rakt upp i ansiktet om hur Madonna var...:D

2012-06-21 | 22:34:07
Bloggadress: http://ebbasjostig.blogg.se
caroline säger:

fyfan vad bra skrivet! håller helt med dig. man behöver inte vara snygg när man rider, man kan rida minst lika bra "ful" också. tycker det bara är sån jävla svammel att man alltid måste ha nyaste sakerna och dyraste hästarna. men se på dom som är i världstoppen, dom hade inte de sakerna när dom var ung och det var nog det som tog dom till toppen. man kan trots allt inte köpa framgång :)

Svar: Precis, folk verkar tro att det är prislappen i utrustningen som avgör hur duktig man är som ryttare. Haha :)
Josse

2012-06-24 | 13:16:34
Bloggadress: http://ccaarolinesundqvist.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback