to win you have to dare to fail

 

 

Har senaste tiden hållt lite koll på vad för storhästar det kommer ut på hästnet, för trots allt så är jag ju 174cm lång och rider en ponny som är 146cm (som tur nog bär upp långa ryttare väldigt bra!) Hittade just en häst som jag fastnade för bara av att se bilden, en treåring som kroppsmässigt ser ut att kunna bli en riktigt, riktigt grym hopphäst. Speciellt dyr var han/hon inte heller, kostar inte mer än vad jag skulle få för Kira.

 

Tror det skulle kunna bli en riktigt grym tävlingshäst av den om man bara gav sig tid att jobba upp den succesivt eftersom den inte är inriden, dvs. inte stressa fram den utan ge den en ordentlig grundutbildning. Speciellt när det kommer till hoppningen, massa markarbete och studds för det straffar sig om man inte gör ett bra grundjobb inom hoppningen. Det märks på Kira, hon fick inte en bra hoppgrund när hon utbildades på försäljningstallet när hon kom från Danmark eftersom jag fått lägga otroligt mycket tid på markarbete, fem och en halvan, klockan osv för att träna avstånd med henne. Hon kräver sin ryttare inom hoppningen, tvekar ryttaren hoppar hon inte. Lättar du av i handen för tidigt innan hindren hoppar hon av, du ska kunna veta exakt när du ska lätta i handen. Därför jag inte hoppat nå "större" hinder med henne, för där sviker hennes grundjobb. Pratade med mamma om det för någon dag sedan men kom fram till att mig gör det egentligen inget eftersom jag lika är för gammal för att tävla henne som ponny och sen är hon ju rätt liten. Men det är synd, för hade hon fått ett bra grundjobb när hon utbildades i Södra Sverige hade hon kunnat gå väldigt höga klasser inom hoppningen då hon har enorm kapacitet.

 

Men som sagt, den där hästen jag hittat på hästnet skulle jag verkligen vilja lägga fingrarna på. Tror det är en riktig oslipad diamant som skulle kunna gå väldigt höga klasser. Det gäller att våga, inte vara som folket som köper en dyr tävlinghäst/ponny och sedan märks det inte ens på resultaten. Är mycket mer imponerad av det som utbildat sin häst/ponny och sedan når framgång, det är imponerande!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback